حفظ قرآن چند مرحله دارد:

  1. انتخاب قاری مناسب برای ترتیل: استاد پرهیزکار، منشاوی، العفاسی اساتیدی هستن که بیشتر استفاده می شن. بگردید و استادی که دوست دارید و تجوید درستی هم داره رو پیدا کنید. یه قاری خوب خیلی روحیه و انگیزه میده.
  2. انتخاب ترجمه مناسب: ترجمه ای که موکد موکد پیشنهاد میدم ترجمه علی ملکی هست که در نرم افزار «قرآن نور» هم متنش هست و هم صوتی که بسیار دل نشین هست. مرتن این ترجمه بسیار روان و قابل فهم و استفاده هست در نتیجه محفوظات شما رو کاربردی میکنه. یعنی میتونید از حفظ تون برای سخنرانی یا تبیین استفاده عملی کنید. 
    علاوه بر آن تو این نرم افزار قسمت مفردات هم هست که معنی تک تک واژه ها رو هم میاره که بسیار بسیار عالی هست.
  3. تفسیر مناسب: باید یه تعادلی بین سرعت حفظ و عمق حفظ داشته باشیم. من تفسیری که دیدم تفسیر نور حاج اقای قرائتی هست. تفاسیر دیگه رو ندیدم اما به نظرم این تفسیر خلاصه و مختصر هست. علاوه بر خود تفسیر، پادکست های صوتی حاج‌آقا هم در اینترنت هست که برای هر آیه در حد ۲-۵ دقیقه توضیح میده. خیلی خلاصه و ساده میتونید بشنوید و به گوشتون آشنا باشه مفاهیم آیات.
    علاوه بر این در سایت رهبر معظم انقلاب در قسمت بیانات، یک قسمت برای قرآن هست که تکه سخنرانی هایی از رهبری که مرتبط با یک آیه بودن رو جمع آوری کرده اند. خیلی خیلی برداشت شما از قرآن رو ارتقا میده. این قسمت سایت رو من تبدیل به کتاب کرده ام و اگر بخواهید به من پیام بدید بفرستم براتون. 
  4. ایجاد گروه: گروهی کار رو شروع کنید. اجازه بدید حفظ قرآن جزو شخصیت شما بشه. اینطوری هم بازدهی بیشتر خواهد بود و هم ثبات قدم شما. داخل پرانتز بگم که مجموعه ای از چند دوست رو در انگلیسی میگن circle. معنی دیگه این کلمه دایره هست. درواقع باید حلقه حفظ دست کنید. برای این کار اولا از اقوام و دوستانتون دعوت کنید و بیارید شون تو کلاس های حفظ. دوم اینکه از دیگر حافظان هم کلاسی تون چند نفری جدا کنید و یک گروه تشکیل بدید و برنامه ریزی کنید برای مباحثات و اینها.
    در این حلقه ها میتونید مواردی مثل تفسیر و اینها رو پخش کنید تا هم مباحثه قرآنی کنید و هم تفاسیر رو به هم توضیح بدید. فن بیان و تسلط به حفظ و مفاهیم همه تون با هم رشد می کنه. این خیلی عالی هست. یادتون باشه که ید الله مع الجماعه. 

چند دوره دیگر مرتبط با حفظ قرآن هم معرفی میکنم:

۱) دوره روخوانی و روانخوانی

۲) دوره تجوید قرآن

هر دو این دوره ها در کانال ایتای استاد علی قاسمی(@aqquran) موجود هست. پاورپوینت ها رو هم قرار دادن و واقعا کیفیت دوره عالیه. 

۳) دوره ترجمه و مفاهیم قرآن کریم: از استاد صفار هرندی که صوت تدریس کتاب هم در کانال های ایتا موجود هست. 

 

نکته: پایان هر جز هم تو اینترنت جستجو کنید و نمونه سوالات کتبی اون جز رو هم حل کنید.